داروهای ضد دیابت خوراکی نتایج را در بیماران دیابتی با سرطان کولورکتال بهبود می بخشد

اول ژوئن 2020- در میان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و دیابت در کشور کره، خطر مرگ و میر کلی در افرادی که به داروهای دیابت خوراکی خود پایبندی بالایی داشتند، در مقایسه با بیمارانی که پایبندی کمتری داشتند، کاهش یافته است.

یافته های این مطالعه در مجله ی Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention ، از انتشارات انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، منتشر شد.

نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Aesun Shin ، استاد گروه پزشکی پیشگیری از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول، گفت: تخمین زده می شود که تنها 60 درصد از مبتلایان به دیابت داروهای ضد دیابت خود را طبق دستورالعمل مصرف می کنند. ما می خواستیم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا پیروی از داروهای دیابت تاثیری در بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دارد.

نویسنده اول این مقاله دکتر Sunho Choe ، از کالج پزشکی دانشگاه ملی سئول، اظهار داشت: ارتباطی بین دیابت و افزایش بروز سرطان روده بزرگ وجود دارد، علاوه بر این، مطالعات به طور مکرر نشان داده اند که استفاده از داروی ضد دیابتی متفورمین، بقای افراد دیابتی مبتلا به سرطان روده بزرگ را بهبود می بخشد.

وی افزود: با این وجود، اکثر بیماران داروهای ضد دیابتی دیگری را به همراه متفورمین مصرف می کنند، و اینکه چگونه ترکیب این داروها بر پروگنوز سرطان روده بزرگ تاثیر می گذارد، ناشناخته مانده بود.

دکتر Shinگفت: برای این منظور، نتایج بقا را در بین بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ که سطوح مختلفی از پایبندی به مصرف تمام داروهای ضد دیابتی خوراکی تجویز شده را داشتند، با یکدیگر مقایسه کردیم.

برای انجام این مطالعه ی کوهورت گذشته نگر، محققان از اطلاعات پایگاه داده ملی بهداشت کره(داده های تمام کسانی که دارای بیمه درمانی ملی در کره هستند)، از سال 2002 تا 2016 استفاده کردند.

افرادی که به دیابت مبتلا شده و در بازه ی زمانی 2002 تا 2016 ، سرطان کولورکتال برای آنها تشخیص داده شده بود، در این مطالعه قرار گرفتند که در کل اطلاعات 33841 شرکت کننده در این مطالعه بررسی گردید و این افراد به طور متوسط ​​4.7 سال پیگیری شدند.

محققان برای برآورد پایبندی بیماران به داروهای ضد دیابتی خوراکی خود، از داده های نسخه ای برای محاسبه نسبت روزهایی که این داروها مصرف بیماران را پوشش می داده اند (PDC) استفاده کردند. PDC یا میزان پایبندی به مصرف دارو، از تقسیم تعداد روزهایی که بیمار دارو داشته است، تقسیم بر تعداد کل روزها، در یک فاصله زمانی مشخص، بدست می آید. پیروی از داروهای تزریقی تجویز شده، از جمله انسولین، اندازه گیری نگردید.

محققان پیروی از داروهای خوراکی را برای مقایسه در دو گروه دسته بندی کردند: بیمارانی که تبعیت بالایی داشتند با PDC حداقل 80 درصد، و بیماران با پایبندی پایین که PDC کمتر از 80 درصد داشتند.

به طور کلی، محققان دریافتند که بیش از 80 درصد از بیماران از بیش از یک داروی ضد دیابتی خوراکی استفاده می کردند. علاوه بر این، کمتر از 23 درصد بیماران در گروه با "پایبندی بالا به دارو" قرار داشتند.

در مقایسه با بیمارانی که تبعیت بالایی در مصرف داروهای خود داشتند، خطر مرگ و میر کلی برای گروه با پایبندی پایین، در هر دو مدل خام و تعدیل شده، نزدیک به 20 درصد افزایش داشت.

پایبندی بالا به داروهای ضد دیابتی خوراکی، تأثیر محافظتی را برای همه ی زیر گروه های سرطان روده بزرگ نشان داد، که بارزترین اثر آن در بین بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دیستال مشاهده شد.

دکتر Shin گفت: بر اساس داده های ما، کمتر از 25 درصد از بیماران طبق تجویز، داروهای خوراکی ضد دیابت خود را مصرف می کردند، این نشان می دهد که بیش از 75 درصد از بیماران دیابتی مبتلا به سرطان روده بزرگ می توانند با پایبندی به مصرف این داروها از فواید آنها بهره مند شوند.

محققان به برخی از اطلاعات بالینی از جمله مرحله ی سرطان بیماران دسترسی نداشتند، که این یک عامل مهم در مقایسه ی پروگنوز سرطانها بین گروه های مختلف است. به جای مرحله ی سرطان، محققان جامعه آماری این مطالعه را بر اساس نوع درمانی که برای سرطان خود دریافت کرده بودند، طبقه بندی نمودند.

دکتر Shin توضیح داد: بیمارانی که مبتلا به بیماری در مراحل اولیه بودند فقط تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، در حالی که بیماران مبتلا به مراحل پیشرفته و انتهایی احتمالاً تحت درمان های تسکین دهنده ی موقتی مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی بدون جراحی قرار گرفته اند.

محققان دریافتند بیمارانی که تنها تحت عمل جراحی، یا جراحی به علاوه رادیوتراپی یا جراحی به علاوه شیمی درمانی قرار گرفته بودند، در صورت پایبندی زیاد به داروهای ضد دیابتی خوراکی، از مزایای محافظتی برخوردار بودند. اما بیمارانی که جراحی را با رادیوتراپی و شیمی درمانی و رادیوتراپی یا شیمی درمانی را بدون عمل جراحی دریافت کرده بودند، حتی اگر پایبندی بالایی به مصرف داروهای ضد دیابتی خوراکی داشتند، از مزایای محافظتی برخوردار نبودند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200601/Oral-antidiabetics-improve-outcomes-in-diabetics-with-colorectal-cancer.aspx